انجمن نجوم مرودشت

موسسه مردم نهاد منجمان پارسی ، تخصصی ترین تیم ترویج نجوم در مرودشت

انجمن نجوم مرودشت

موسسه مردم نهاد منجمان پارسی ، تخصصی ترین تیم ترویج نجوم در مرودشت

اهمیت آشنایی کودکان با دنیای پرندگان

يكشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۰۵:۲۶ ب.ظ

اهمیت آشنایی کودکان با دنیای پرندگان

قبل از هر چیزی، آشنایی با پرندگان توجه کودکان را به فضای بیرون از خانه جلب می‌کند، و این مکان خوبی برای کودک و البته والدین است. مطالعات انجام شده در سراسر دنیا نشان می‌دهد که گذراندن وقت در طبیعت برای سلامت جسمی و روانی افراد مفید است. بودن در طبیعت و فضای باز این فرصت را به کودکان می‌دهد تا فعالیت‌هایی مانند بالا رفتن از درختان و پریدن از رودخانه‌ها را تجربه کنند و این باعث افزایش اعتماد به نفس، مهارت‌های خلاقانه حل مسئله، مهارت‌های حرکتی و انعطاف‌پذیری آنها می‌شود. کودکی قبلکه در دامان طبیعت پرورش یابد تمرکز بیشتری بر روی جسم و روان خود دارد.

کودک و طبیعت

در واقع، علاقه به پرندگان و معاشرت با آنها می‌تواند اولین قدم کودک در عشق ورزیدن به طبیعت پیرامون خود باشد. به تعبیری همه انسان‌ها دانشمند متولد شده‌اند. یعنی نوزادان و کودکان از ابتدای تولد در حال آزمایش و مشاهده هستند تا اینکه بفهمند جهان هستی چگونه کار می‌کند. آنها اسباب‌بازی‌های خود را بر روی زمین می‌اندازند تا ببینند چگونه سقوط می‌کند. آنها ماست و پلو خود را با یکدیگر مخلوط می‌کنند تا ببینند چه تغییراتی در ساختار مواد خوراکی بوجود می‌آید و همچنین با رفتار خود مرتباً والدین را مورد آزمایش قرار می‌دهند. البته بیشتر اوقات به جای توجه به اینگونه رفتارها و هدایت علایق ذاتی، آنها به داشتن رفتار بد متهم می‌شوند و والدین و مربیان سعی در مهار کودکان دارند. آشنایی با پرندگان و پرنده‌نگری ترفندی مفید و کاربردی است برای زنده نگه داشتن برخی از این علایق ذاتی کودک، تجربه‌ی تماشای پرندگان یک ماجراجویی هیجان انگیز است!

علاقه به پرندگان و معاشرت با آنها

تقویت پرسشگری در کودکان

ذهن کودکان در هنگام دیدن پرندگان درگیر سوالات زیادی می‌شود. پرندگان چگونه پرواز می‌کنند؟ طوطی ها چه می‌خورند؟ آیا کلاغ ها با هم می‌جنگند یا بازی می‌کنند؟ لازم نیست که جواب تمام این سوال‌ها پاسخ داده شود، تنها کافی است کودکان را تشویق کنیم که به تماشای پرندگان در آرامش و سکوت بنشینند. خود به آسانی جواب تمام سوال‌هایشان را پیدا می‌کنند. علاوه بر آن می‌توان فعالیت‌هایی را در قالب بازی برای آنها اجرا کرد که به درک عمیق‌تری از دنیای پرندگان برسند. به عنوان مثال، ساخت فیدر غذائی برای پرندگان و یا عکاسی از پرنده‌ها کمک زیادی به شناخت کودکان از پرندگان می‌کند. کودکان به کمک دوربین دوچشمی که مهمترین ابزار پرنده‌نگری است به آسانی می‌توانند وارد دنیای پرندگان شوند. هنگامی که یک کودک با استفاده از دوربین دوچشمی لانه پرنده‌ای را پیدا می‌کند و یا انواع پرندگان را در حال پرواز مشاهده می‌کند به بزرگترین کشفیات خود دست یافته است و شگفت زده خواهد شد. بدون شک تمامی این موارد رشد بسزایی در تقویت روحیه پرسشگری کودک ما خواهد داشت.

هنگام دیدن پرندگان

حفاظت از میراث طبیعی

دلیل دیگری که باعث اهمیت ورود کودکان به دنیای پرندگان عنوان می‌شود این واقعیت است که، جهان ما به تفکر سبز احتیاج دارد و عشق و دوستی با پرندگان به طور ناخودآگاه کودکان را به سمت محافظت از محیط‌های طبیعی که پرندگان در آن زندگی می‌کنند، هدایت می‌کند. چرا که کودکان درک کامل و عمیقی از آنچه منصفانه و درست است دارند. آنها می‌توانند در مورد چگونگی تأثیر اعمال خود بر طبیعت بیاموزید و همچنین قادر به ایجاد تغییرات مثبت خواهند بود. در دنیای پرنده نگری کودکان آگاه می‌شوند که چگونه فعالیت‌های نادرست انسانی زندگی پرندگان را تهدید می‌کند و در نهایت آنها می‌خواهند بدانند و یاد بگیرند که برای کمک به آنها چه کاری می‌توانند انجام دهند.

 دنیای پرنده نگری

نتیجه گیری

هنگام تماشای پرندگان با کودکان در حقیقت فرصتی برای والدین و فرزندان است که به روابط خود با یکدیگر و دنیای طبیعی عمق بیشتری ببخشند و تعامل بیشتر و مطلوب‌تری با یکدیگر داشته باشند. برای تشویق کودکان به پرنده‌نگری، هیچ‌جایی بهتر از این نیست که در محیط‌های طبیعی به آنها فرصتی برای دیدن پرندگان واقعی و زنده بدهیم، نگران حضورشان در محیط خارج از خانه نباشید. تنها لازم است در کنار کودکان حضور داشته باشیم و به آنها کمک کنیم که بتوانند تجربه‌های ناب را کسب نمایند. اما لازم است که اطمینان حاصل شود که این تجربه متناسب با سن و علاقه آنها برنامه ریزی شده است. یادمان باشد، تماشای پرندگان و یادگیری در مورد آنها مانند سایر فعالیت‌های روزانه کودکان و انجام تکالیف نیست، بلکه تنها یک سرگرمی و بازی است. کودکان موجودات فعالی هستند و دوست دارند تمام حواس خود را درگیر کشفیات و دانسته‌های خود کنند. کودکان پس از آشنایی با دنیای پرندگان به راحتی صدای آن‌ها را تقلید خواهند کرد، مانند آنها راه خواهند رفت و به زیبایی تصاویر پرندگان را نقاشی می‌کنند. پس به آنها اجازه دهیم؛ ببینند، بشنوند و آزادانه رشد کنند.

نویسنده: زهرا قیامی
کانون خانواده سبز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی